Wanneer u beurs, concert-, sport- of theatertickets via de kassa koopt, betaalt u over het algemeen de “nominale waarde”, dat wil zeggen de prijs die op het ticket staat. Wanneer u echter niet aan de kassa kunt kopen, zoals bij uitverkochte evenementen, moet u mogelijk uw ticket op de secundaire markt kopen. Als dit gebeurt, kan het zijn dat u meer of minder betaalt dan de afgedrukte nominale waarde.

Waarom de discrepantie?

Om het verschil te begrijpen, moet u eerst het verschil begrijpen tussen de ‘nominale waarde’ en de ‘reële marktwaarde’. Basiseconomie van de middelbare school leerde ons dat de reële marktwaarde van een product wordt bepaald door vraag en aanbod. Naarmate de vraag naar een product toeneemt en het aanbod afneemt, wordt de prijs van het product hoger.

In wezen is een entertainmentticket een product. Wanneer het voor het eerst in de verkoop gaat aan de kassa, zijn de prijzen over het algemeen gebaseerd op de wenselijkheid van zitplaatsen. VIP-tickets zullen bijvoorbeeld hoger geprijsd zijn dan die voor algemene toegang. Binnen elke sectie zijn de prijzen statisch. Het aanbod is echter beperkt. Zodra de kassa’s op zijn, is het evenement uitverkocht. Er is geen aanbod meer om aan de vraag te voldoen. In ieder geval niet van de primaire verkopers.

Op dit moment heeft een consument twee opties voor het beperkte aanbod en zijn of haar vraag naar het ticket:

  1. Geef het ticket op en mis het evenement.
  2. Betaal de marktwaarde van het ticket – of de prijs die nu wordt bepaald door de vraag naar het ticket in het licht van een beperkt aanbod.

De secundaire ticketmarkt bestaat uit ticketmakelaars en individuen die tickets willen lossen voor evenementen die ze niet kunnen bijwonen. Tickets kopen van een vriend die ze niet kan gebruiken, is een vorm van kopen op de secundaire ticketmarkt. Kopen bij een makelaar of een online ticketwebsite is een andere manier.

Bij het kopen van tickets op de secundaire markt moet men bepalen wat de waarde van dat ticket voor hem of haar persoonlijk is. Voor een die-hard fan kan die waarde erg hoog zijn. Voor een casual fan is de waarde misschien niet zo hoog. Niet langer wordt de prijs bepaald door de nominale waarde, maar door de vraag naar het ticket en de inherente waarde ervan voor de individuele consument.

Voor sommige kaartkopers kan het een opoffering zijn die hij of zij bereid is te maken om de laagste prijs te krijgen, de hele nacht in de rij wachten om kaartjes te krijgen wanneer de kassa voor het eerst opengaat. Anderen wachten misschien liever en betalen mogelijk meer voor een uitverkocht evenementticket om te voorkomen dat ze op een trottoir gaan kamperen. Nogmaals, de vraag is wat dit ticket waard is voor de individuele consument?

De reële marktwaarde van een ticket is constant in beweging en kan op basis van een aantal factoren boven of onder de nominale waarde van het ticket liggen:

· Tickets voor populaire uitverkochte evenementen verkopen over het algemeen boven de nominale waarde

· Tickets voor sportevenementen voor teams die een verliezend seizoen hebben, worden vaak onder de nominale waarde verkocht

· Last-minute tickets kunnen onder de nominale waarde worden verkocht, omdat individuen een deel van de kosten willen terugkrijgen voor tickets die ze niet kunnen gebruiken

· Een team dat de verwachtingen overtreft of plotseling een winnende reeks maakt, kan de waarde van wedstrijdtickets verhogen

· Grote evenementen waar veel vraag naar is, hebben vaak niet alleen hogere initiële prijzen, maar ook een hogere inruilwaarde

Kijk voor tickets eens bij Ticketswap